27 June, 2012
Resepi biskut ini saya ambil dari dapur kak jee. Menurut kata kak jee beliau ambil resepi ini dari blog mytouch-miza. Memang sedap biskut ini. Terima kasih kepada kedua-duanya yang tidak lokek berkongsi resepi. Saya juga akan buat satu lagi biskut yang resepinya saya ambil dari blog siapa lagi kalau bukan blog kak jee. Tunggu ya.....
Saya minta izin salin semula resepinya:
BISKUT CORNFLAKES BADAM RANGUP

13/4 cawan tepong gandum
1/4 cawan tepong jagung
3/4 sdt baking powder @ 1/2 sdt
21/2 cawan cornflakes-ramas atau lenyek dengan lesong batu
3 sdb badam hancur. Bakar dalam oven dalam 5 minit (saya tak buat terus masuk aje)
150g butter
3/4 cawan gula castor
1 biji kuning telor (saya guna telor size B)
1/2 cawan cornflakes ramas dengan tangan - untuk golek biskut

1. Butter dan gula pukul hingga putih. Masuk kuning telor. Gaul lagi.
2. Masuk tepong yang dah dicampur b.p, badam hancur, dan cornflakes.
3. Adunan agak lembik. Bulatkan dan golek ke atas cornflakes yang diramas dengan tangan tadi.
4. Bakar suhu 170 darjah C selama 15 minit atau sehingga masak.

Biskut ini resepinya saya ambil dari blog Citarasawan. Terima kasih Wan. Izinkan kak zai salin semula resepinya.
 Strawberry Red Velvet Cookies
Bahan A
260g butter
40g shortening
140g gula castor
1/4 tsp soda bikarbonat
1 tsp pes strawberry
1/2 tsp pewarna merah
Bahan B
60g nestum kisar halus
60g serbuk badam/hazel
Bahan C
50g tepong jagung
20g tepong kentang
300g tepong gandum
Hiasan: Kuning telor dan manik berbentuk love

1. Sebatikan bahan A. Dah gaul rata masuk bahan B. Last masuk bahan C.
2. Canai bentuk love, sapu kuning telor dan letak manik. Lorek dengan Coklat putih.
3. Suhu 140 darjah C selama 25 minit.



0 comments:

Post a Comment