09 May, 2012
Assalamualaikum...
Bersin dan Menguap, Jadikan ia berpahala...
Siapa yang tidak pernah bersin dan menguap? Mustahil tidak pernah. Namun, pernahkah kita mengambiltahu tentangnya? Namun sebagai seorang Muslim sejati, bersin dan menguap mesti menurut cara Islam. Kedua-duanya mesti dilakukan sebagaimana yang Rasullullah ajarkan. 
Rasullullah s.a.w. pernah bersabda, maksudnya: "Sesungguhnya, Allah menyukai akan (perbuatan) bersin dan benci akan (perbuatan) menguap." (Riwayat al-Bukhari).
Nabi s.a.w. berpesan lagi, maksudnya: "Apabila salah seseorang antara kamu bersin, maka hendaklah dia mengucapkan 'Alhamdulillah'."
Seorang sahabat Nabi s.a.w. menceritakan: "Apabila Rasullullah s.a.w. hendak bersin, Baginda meletakkan tangannya atau kain bajunya ke mulutnya (untuk menutup mulut) sambil memperlahankan suaranya (bunyi bersin)." (Riwayat Abu Daud). Indahnya perilaku Rasullullah s.a.w. dan cukup menyenangkan sekali. Namun apa agaknya perasaan Baginda jika melihat gelagat umat kesayangannya hari ini bersin? Ada yang bersin dan tersembur-sembur. Ada pula yang sengaja membesarkan "volume" suara ketika bersin. Ada juga yang sengaja mereka-reka bunyi "achoo" dengan cara tersendiri.
Rasullullah s.a.w. bersabda yang bermaksud:"Menguap adalah daripada syaitan." (Riwayat dari al-Bukhari). Rasullullah s.a.w. bersabda, maksudnya: "Apabila ada sesiapa antara kamu hendak menguap, tahanlah (daripada menguap) dengan sedaya upaya mungkin. Sesungguhnya, apabila seseorang itu menguap sambil berbunyi 'ha' (bunyi bersin) maka syaitan akan mentertawakannya." (Riwayat al-Bukhari).  Rujukan solusi isu no. 43 (betulkan yang biasa, biasakan yang betul daripada Muhammad Luqman Makhtar).

0 comments:

Post a Comment